Державна реєстрація фізичної особи – підприємця 

Державна реєстрація фізичної особи – підприємця (з урахуванням змін ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» від 26.05.2015) — комплексна процедура, яку, однак, може самостійно і швидко здійснити будь-хто. У загальному вигляді процес створення цього типу суб'єкта господарської діяльності можна розбити на наступні кроки:

  1. Державна реєстрація;
  2. Вибір системи оподаткування;
  3. * Отримання печатки;
  4. * Відкриття банківського рахунку.

Останні два пункти опціональні: підприємці можуть вести свою діяльність без печатки та банківського рахунку.

1. Державна реєстрація та вибір спрощеної системи оподаткування

Це основний крок в процедурі створення ФОП. Державну реєстрацію здійснюють органи Укрдержреєстру. Для оформлення заявки вам необхідно підготувати наступні документи:

  • Заповнена реєстраційна картка за формою № 10;
  • Довідка про надання ідентифікаційного коду;
  • Заява про обрання спрощенної системи оподаткування (у випадку, коли ви будете працювати спрощеній системі оподаткування).

Зібрані документи можна самостійно віднести державному реєстратору або надіслати в електронному вигляді. Якщо ви збираєтеся подавати документи особисто, то потрібно взяти з собою паспорт. Для надсилання заяви в електронному вигляді вам потрібно отримати ключі ЕЦП для свого особистого підпису. За допомогою ЕЦП однозначно визначається належність заяви особі, що її підписала. Інакше кажучи, електронний цифровий підпис є засобом віддаленої ідентифікації особи.

Незалежно від способу надсилання документів державний реєстратор зобов’язаний провести реєстрацію або відмовити в проведенні реєстрації протягом двох робочих днів. У випадку успішної реєстрації для вас заповнюють та роздруковують спеціальний бланк витягу з державного реєстру. Цей витяг — основний документ, що підтверджує статус фізичної особи – підприємця. З 17 грудня 2012 в виписку включається інформація з податковою інспекції та Пенсійного фонду, тому ставати на облік у цих органах більше не доведеться.За вашим бажанням витяг можна отримати або особисто, або рекомендованим листом поштою. Останній варіант зручний, якщо ви реєструєтеся віддалено.

2. Вибір спрощеної системи оподаткування

Почати працювати на спрощеній системі оподаткування можна трьома способами: подати заяву на спрощену систему в момент держреєстрації, вибрати спрощену систему відразу після державної реєстрації або перейти на спрощену систему із загальної. У першому випадку заява подається разом з реєстраційною карткою держреєстратору, після чого держреєстратор сам відправляє цю заяву в податкову. У другому випадку при виборі 1 або 2 групи платника ЄП підприємцю необхідно подати заявку до кінця місяця, в якому проводилася державна реєстрація, а при виборі 3 групи заявку необхідно подати протягом 10 днів з моменту державної реєстрації. Якщо заявка в зазначений період подана не була, то підприємець автоматично вважається таким, що знаходиться на загальній системі оподаткування. Перехід з загальної системи на спрощену можливий тільки з початку наступного кварталу. При цьому заявку потрібно подати не пізніше, ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого планується перехід. Тому має сенс проводити державну реєстрацію на початку місяця, якщо ви плануєте відразу працювати на спрощеній системі.

І для початку роботи, і для переходу на спрощену систему підприємцю необхідно подати відповідну заяву. Ви можете сформувати її за допомогою нашого спеціального майстра. Якщо ви будете подавати заявку в тому ж місяці, коли стали підприємцем, то датою переходу на спрощену систему виберіть дату державної реєстрації. В іншому випадку датою переходу буде перше число наступного кварталу. Якщо ви хочете бути підприємцем 1 або 2 групи, то перед подачею заявки необхідно сплатити авансом єдиний податок за наступний місяць. Дізнатися необхідну суму і сформувати рахунок для оплати в будь-якому банку можна за допомогою податкового календаря.

Одночасно з подачею заяви на використання спрощеної системи оподаткування можна зареєструвати книгу обліку доходу. Це основний і єдиний документ ведення бухгалтерського обліку у підприємців на спрощеній системі. Книгу можна купити в бухгалтерському магазині. Перед реєстрацією її необхідно пронумерувати, прошити і підписати згідно інструкції в базі знань: Реєстрація та ведення книги обліку доходів.

При бажанні і заяву, і книгу можна надіслати до податкової поштою. Цей спосіб особливо підходить підприємцям, які живуть не за місцем прописки. При відправці заяви та книги поштою потрібно додати ще два документи: заяву про реєстрацію книги та опис вкладеного. Заява про реєстрацію книги складається на ім'я начальника вашої податкової інспекції у довільній формі (зразок). В описі вкладеного перераховуються відправляються документи (зразок). Не забудьте вкласти квитанцію про оплату єдиного податку, якщо ви хочете бути підприємцем 1 або 2 групи. Відправляйте всі документи рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Протягом 10 робочих днів після отримання документів вам повинні видати свідоцтво платника єдиного податку. На жаль, бланк свідоцтва не можна отримати поштою: при отриманні необхідно розписатися на відривному корінці. Якщо у вас немає можливості приїхати в свою податкову особисто, то отримати свідоцтво за вас за довіреністю можуть друзі або родичі.

3. Отримання печатки

Необов'язковий крок. У законодавстві не описано жодного випадку, коли підприємцеві необхідна печатка. Але ви можете отримати її для того, щоб завіряти свій підпис. Документ з вашим підписом і печаткою можна не завіряти у нотаріуса. Це відноситься до всіх копій, заяв та довіренностей, на яких ви ставите підпис і печатку.

Печатка виготовляють приватні фірми, які легко можна знайти по оголошеннях або через пошук в інтернеті. Звичайний термін виготовлення — близько двох робочих днів, вартість — близько 100 грн. З собою потрібно взяти оригінал виписки з держ. реєстру та паспорт.

4. Відкриття банківського рахунку

Необов'язковий крок. Підприємці можуть здійснювати виключно готівкові розрахунки. Якщо ви хочете приймати або відправляти безготівкові перекази, то можете замовити послугу розрахунково-касового обслуговування практично в будь-якому банку. З собою потрібно взяти всі отримані документи: оригінал виписки з держ. реєстру, паспорт та ідентифікаційний код. Банк самостійно повідомить податкову інспекцію про відкритий рахунок.

Корисні посилання:

Майстер формування заяви на використання спрощеної системи оподаткування

Регулюється:

Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»
Наказ Міністерства юстиції України «Про затвердження порядку подання та обігу електронних документів державному реєстратору»
Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження форми свідоцтва платника єдиного податку та порядку видачі свідоцтва, форми та порядку подання заяви на використання спрощеної системи оподаткування та форми розрахунку доходу за попередній календарний рік»
Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження порядку обліку платників податків і зборів»
Наказ Міністерства юстиції України №3178/5 «Про затвердження форм реєстраційних карток»

Дивіться також:

Зворотний зв’язок